Voordracht van een nieuwe predikant

donderdag 23 februari 2012

Bericht van de Beroepingscommissie
De beroepingscommissie heeft maandag 20 februari bij de kerkenraad een voordracht gedaan voor een te beroepen predikant. Het gaat om de 40-jarige ds. G.C. (Gerlof) van Rheenen uit Zwolle. Tot onze blijdschap kregen we diezelfde avond te horen dat onze voordracht is overgenomen en dat de kerkenraad aan de gemeente gaat voorstellen om deze predikant ook daadwerkelijk te beroepen.
Dominee Van Rheenen komt oorspronkelijk uit de Zaanstreek. Na zijn studie stedenbouwkunde aan de HTS, voelde hij de roeping om toch een andere weg in te slaan. Hij begon daarom aan de studie theologie en werd uiteindelijk predikant. In 2002 werd hij verbonden aan de Gereformeerde Kerk van Idskenhuizen. Na een enthousiaste start werd hij na een jaar ziek en volgde een vervelende tijd.
Langzaam maar zeker kon dominee Van Rheenen weer aan de slag. In 2008 ging hij als hulppredikant werken in de Protestantse Gemeente van Steenwijk en sinds vorig jaar vervult hij die rol binnen de Gereformeerde Kerk van Dedemsvaart. Daar hebben we hem als beroepingscommissie twee keer in actie gezien en daarbij maakte hij op ons een zeer positieve indruk. Tijdens de gesprekken die volgden, werd die positieve indruk alleen nog maar versterkt.
We hebben dominee Van Rheenen leren kennen als een enthousiaste man, die er in onze gemeente graag de schouders onder wil zetten. Hij heeft een realistische kijk op gemeentezijn. De laatste jaren kon hij veel ervaring in het pastoraat opdoen en het is ook iemand die volgens ons aansprekende erediensten verzorgt.
Als beroepingscommissie waren we uiteindelijk unaniem in onze voordracht van deze predikant. En dat na een uitgebreide procedure. We begonnen met een lijst van bijna 20 predikanten, die allen in meer of minder mate geïnteresseerd waren in Nagele. Uiteindelijk hebben we die groep weten te beperken tot een vijftal. Die zijn gehoord en in gesprekken aan de tand gevoeld, met bovenstaand resultaat.
Op zondag 1 april hoopt ds. Van Rheenen in onze gemeente voor te gaan. Op donderdag 12 april wordt dan een gemeentevergadering gehouden, waar hij aanwezig zal zijn om zichzelf verder voor te stellen, vragen te beantwoorden en waar de leden mogen stemmen over de vraag of we een beroep willen uitbrengen.

Jelle Bakker, namens de beroepingscommissie (Willy Boogaard, Nel de With, Tjalling de Jager, Jaap Reitsema, Marco de Vries, Jan Hospers, Jelle & Nelly Bakker.)