Nagele heeft weer een predikant

ds. Gerlof van Rheenen

dinsdag 10 juli 2012

Gerlof van Rheenen (40) is de nieuwe predikant van de Protestantse Kerk in Nagele. ‘Geen ouderwetse dominee die vijf treden hoger staat dan de rest’.
door Manon van Ketwich
Anderhalf jaar heeft het geduurd, maar vanaf 15 juli heeft de protestantse gemeente in Nagele weer een eigen predikant. Gerlof van Rheenen heet hij, uit Zwolle.
Het lijkt lang te hebben geduurd, maar volgens Jelle Bakker van de Protestantse Kerk valt het wel mee. “De procedure om een nieuwe predikant te vinden, duurt gewoon heel lang. Elke stapt vergt een paar weken. Achteraf denk je wel, anderhalf jaar is best lang, maar eigenlijk vind ik dat het nog snel is gegaan.”
Gerlof van Rheenen is dus de nieuwe man. Nagele is zijn vierde gemeente. Hij begon in het Friese Idskenhuizen en was vervolgen dominee in Steenwijk en in Dedemsvaart. Van de kerkelijke gemeente in laatstgenoemde plaats heeft hij net afscheid genomen.
Nagele spreekt hem aan omdat het een ‘kleine gemeenschap is waar je goed contact hebt’. Hij krijgt een extra taak: het contact zoeken of versterken met collega-dominees en kerkelijke gemeenten elders in de Noordoostpolder. “Het netwerk beter maken, dat maakt deze functie extra aantrekkelijk.” Overigens blijft hij in Zwolle wonen. Dat kan tegenwoordig als parttime-predikant.
Volgens Jelle Bakker waren de Nageler gemeente en de kerkenraad unaniem in hun keuze voor de Zwollenaar. “We hadden een lijstje over met vijf namen. We hebben een dienst van Van Rheenen bezocht in Dedemsvaart. Hij is geen ouderwetse dominee, die vijf treden hoger staat dan de rest van de mensen. Hij gaat bovendien goed om met kinderen. Geen vereiste – ook wij hebben te maken met vergijzing – maar wel een pluspunt.”
Bakker is blij en opgelucht dat de vacature in Nagele nu weer is opgevuld. “De diensten op zondag waren het probleem niet, we hadden veel gasten die dat op zich namen. het gaat om het werk in de gemeente, begeleiding van de mensen. Bij rouwverwerking, ziekte en dat soort dingen. De dominee uit Tollebeek heeft veel voor ons betekend en de kerkenraad heeft veel werk verzet. Dat we nu een nieuwe predikant hebben, is een mijlpaal voor Nagele.”
Bron: http://www.kerkinhetmidden.nl/nieuws/detail/nagele-heeft-weer-een-predikant